16 Temmuz 2007 Pazartesi

Eyfel Kulesi nedir?Nasıl Yapıldı?

Eyfel Kulesi nedir?Nasıl Yapıldı?

Eyfel kulesine Parisi'in ünlü demir kuleside denebilir.Kule,aynı zamanda tüm dünyada Fransa'nın simgesi haline gelmekle kalmamış,Dünyanında en ünlü sembolü ünvanı içinde yarışmaktadır.Bu kule ismini,inşa eden muhendis Alexandre Gustave Eiffel'den alır.Dünyanın en büyük truzim alanlarından biri olan Eyfel Kulesi, yılda 7 milyon civarı turist çeker.2002 yılında toplam ziyaretçi sayısı ise yaklaşık 200 milyona ulaşmıştır.


Tarihçesi


Kule 1887 ile 1889 yılları arasında Gustave Eiffel'in firması tarafından, Fransız Devrimi'nin 100. yılı kutlamaları amacıyla inşa edilmiştir.Gerçekte kulenin mimarı Gustave Eiffel değil, İsviçreli Maurice Koechlin 'in isteği üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre'dir.Kulenin, 7.739.401 Frank 31 Sent tutan inşa bedeli,Gustave Eiffel'in tahminlerinin 1 milyon frank üstündedir.1889 yılında yapılan açılıştan 5-6 ay önce yaklaşık 2 milyon insanın ziyareti üzerine,inşa masraflarının 3/4'ü karşılanmıştır.Anlaşılacağı gibi Kule daha başında çok gelir edecek olan bir şirket görünümünü kazanmıştır.Kulenin inşasında 3.000 işçi 26 ay boyunca 18.038 adet demir parçayı ortalama 2.5 milyon perçinle bir araya getirdi.Kulenin inşası boyunca herhangi bir ölüm yada yaralanma olayı olmaması o günün şartları ile bir mücizedir.
İlk başlarda Eiffel, Kule'ye sadece 20 yıl için müsaade almıştı. Dolayısıyla, 1909 yılında kulenin sökülmesi gerekiyordu. Ancak kule, iletişim için çok uygun yüksekliğe ulaştığından ve yeni yüzyılda Atlantik ötesi haberleşmeye imkân tanıdığından, kalmasına izin verildi.


Teknik Özelikleri


Eyfel Kulesi 300 m yüksekliktedir. Zirvesindeki televizyon vericileri 27 m daha yükseklik kazandırır. Günümüzde yaygın olarak kullanılan çelik yerine demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak gelmiştir.

200.000 metrekare alanda bulunan Eyfel Kulesi her 7 yılda bir, 60 ton boya ile boyanır. Bu çalışmada 25 boyacı görev yaparken, çalışma 15 ay sürer. Bu işlem sırasında 1.500 fırça, 5.000 zımpara kağıdı ve 1.500 iş tulumu tüketilir. Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam 50 km güvenlik halatı, 20.000 metrekare koruyucu ağ kullanılır. Boyama maliyeti yaklaşık 3 milyon avro tutar. Zaman içinde kulenin rengi kırmızımsı kahveden, sarımsı kahveye, daha sonra kestane kahvesinden bugünkü bronz tonuna dönüşmüştür. Kule 3 renk tonunda boyanır. En açık renk zirvede kullanılırken, en koyusu zeminde kullanılır.

Kulede intihar olayları da yaşanmaktadır. Şu ana kadar 400 kişi bunu gerçekleştirmiştir. Zamanla, intiharların önüne geçmek maksadıyla platformların çıkış noktalarına demir parmaklıklar yerleştirilmiştir.

22 Temmuz 2003 tarihinde, kısa devre sonucu, kulenin zirvesinde, hemen en üst ziyaretçi platformunun üstünde yangın çıkmıştır. Yangın bir saat gibi bir sürede kimse yaralanmadan söndürülmüştür.

Ziyaretçiler, üç asansörle kuzey, batı ve doğu kanatlarından ilk iki platforma ulaşır. İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur. Ayrıca ilk katta, Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur. En üst platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi, ikinci katta aktarma yapar ve başka bir asansöre geçer. En üst platform hem çatılı hem de üstü açık bir alana sahiptir.

Kulenin açılışından sonra, ilk platforma kadar 50 yolcu taşıyan iki hidrolik asansör kullanıma girmişti. Bunlar için gerekli hidrolik presler 16 sütuna monte edilmişti. Kuzey kanadından başka bir asansörle ikinci kata ulaşılıyordu. 2. Dünya savaşı sırasında, işletim sistemindeki hasarlar sebebiyle bunlar devre dışı kalınca, Adolf Hitler kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kalmıştı.

1983 tarihinde ikinci ve üçüncü katlar arasına, 1000 tonluk yürüyen merdivenin yerini alan, 4 yeni turuncu asansör monte edildi. Yürüyen merdiven 654 basamaklı ve 3 m genişliğindeydi.

0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa

kurtlar vadisi pusu